Werkgever

Ongewenste omgangsvormen (VPO) en Integriteit (VPI)

Ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen

In elke organisatie kunnen ongewenste omgangsvormen plaatsvinden die zorgen voor een onveilige werkomgeving. Denk aan agressie, discriminatie, (seksuele) intimidatie en pesten. Er kan sprake zijn van incidenten of eenmansacties, maar het kan ook zodanig ingebed zijn in de bedrijfscultuur dat men eigenlijk niet beter weet. 

Ook kunnen werknemers getuige zijn van integriteitsschendingen. Denk aan diefstal, fraude, machtsmisbruik en misdragingen in privétijd. Zo’n waarneming kan iemand in een lastige positie brengen. 

Medewerkers die te maken krijgen met ongewenste omgangsvormen of integriteitsschendingen voelen zich vaak niet bij machte om het gedrag aan te kaarten of doen een poging maar voelen zich niet gehoord. Er wordt niets opgelost en het ongewenste gedrag duurt voort. 

Dit kan vakkundige, veelbelovende werknemers veranderen in onzekere, emotioneel beschadigde mensen die steeds meer beperkt raken in hun functioneren met als gevolg: 

  • productiviteitsverlies 
  • toename ziekteverzuim als gevolg van stress 
  • toename ongewenst gedrag onder personeel als overlevingsstrategie in het kader van ‘If you can’t beat them, join them’.  
  • groot personeelsverloop

Waarom vertrouwenspersoon

Volgens de Arbowet zijn organisaties verplicht hun werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Hieronder vallen ook ongewenste omgangsvormen. Als werkgever dient u beleid op te stellen en uit te voeren om PSA te voorkomen. Organisaties met meer dan 50 medewerkers dienen daarnaast beleid te voeren op integriteit.

Het beschikbaar stellen van een vertrouwenspersoon kan een belangrijk onderdeel van dit beleid zijn!

Een vertrouwenspersoon biedt werknemers een betrouwbare gesprekspartner die niet meehuilt met de wolven maar wel een luisterend oor en begeleiding biedt. Als gevolg hiervan voelt werknemer zich gehoord, kunnen klachten beperkt worden en kan escalatie voorkomen worden.

Waarom extern vertrouwenspersoon

  • Het prijskaartje: voor veel organisaties is het aannemen van een intern vertrouwenspersoon duurder dan het inhuren van een extern vertrouwenspersoon.
  • Veilig en drempelverlagend: iemand in vertrouwen nemen en vertellen wat je is overkomen is bepaald geen kleine stap. Dit gaat gepaard met angst, onzekerheid en twijfel. Een intern vertrouwenspersoon kan als verlengstuk van werkgever worden gezien en daarmee te bedreigend. Een extern vertrouwenspersoon daarentegen staat buiten de organisatie en is onafhankelijk.
  • Aanvulling op intern vertrouwenspersoon: organisaties kunnen er ook voor kiezen om zowel een intern als extern vertrouwenspersoon beschikbaar te stellen. Medewerkers worden hiermee optimaal in de gelegenheid gesteld om zelf te kiezen wie ze in vertrouwen willen nemen.

Mijn taakgebieden als extern vertrouwenspersoon:

Opvang en begeleiding

Een luisterend oor, meedenken over en begeleiden van vervolgstappen, nazorg en doorverwijzing indien nodig.  

Signaleren en adviseren

De organisatie van actuele informatie voorzien over ongewenste omgangsvormen en integriteit (van belang bij opstellen RI&E-verplichting Arbowet)

Presenteren en adviseren

Uitleg binnen de organisatie over de functie van vertrouwenspersoon, mijn werkwijze en wat ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen zijn.

Benieuwd wat ik voor uw organisatie kan betekenen?

Ik ga graag met u in gesprek!